Hold styr på din motion med en skridttæller

De fleste kender til det, at motion bliver lidt en sekundær prioritering, når du kommer op i årene. Kroppen kan måske ikke holde til så meget som i dine unge dage, men derfor er det forsat vigtigt, at du holder dig i gang. 

Du får utrolig meget motion, som du sikkert ikke bemærker. Hver gang du rejser dig op, går et par skridt for at hente kaffe på arbejdet, vader rundt i grøntsags afdelingen når du er ude for at handle eller andet, så får du nemlig ganske gratis motion. Selvom du måske ikke tænker over det som motion, så tæller det hele altså. Hvis du har et arbejde, hvor du bevæger dig meget, eller hvis du godt kan lide at gå nogle gode lange ture en gang i mellem, så kan det være svært at holde øje med, hvor meget du rent faktisk får dig bevæget. 

Det er der heldigvis en løsning på. Du kan investere i en skridttæller, som vil hjælpe dig med at holde styr på, hvor mange skridt du faktisk går om dagen. Skridttælleren kan give dig eksakt data, som du kan bruge, hvis du har et ønske om at leve en sund og aktiv livsstil. Der er rigtig mange mennesker, som enten benytter sig af et ur med skridttæller, skridttæller på smartphone eller en almindelig og enkelt skridttæller.  

Hvad er en skridttæller? 

Helt specifikt vil det elektroniske måleinstrument tælle, hver gang du går et skridt. Når dagen er omme, kan du få et klart billede af, hvor mange skridt du har gået i løbet af dagen. Hvis du har interesse for det, kan du ved hjælp af forskellige apps eller hjemmesider, omregne dit antal skridt til antal forbrændte kalorier. Man siger, at du bør gå 10.000 skridt om dagen, hvilket svarer til omkring otte kilometer eller mellem halvanden og to timers gang. Det kan virke som meget og helt uoverskueligt, men hvis du investerer i en skridttæller, vil du hurtigt opleve, hvor stærkt det egentlig går med et opnå det antal skridt i løbet af en dag.

Der findes rigtig mange forskellige skridttællere på markedet, som du kan vælge mellem. Der er sket rigtig meget på markedet de seneste år, og i dag har du mulighed for at forbinde din smartphone med din moderne skridttæller. 

Det kræver ikke ret meget, for at du kan finde ud af at bruge din skridttæller. Den er nemlig super nem at betjene, og du skal ikke brug lang tid på at sætte dig ind i de forskellige funktioner. For at få mest muligt ud af din skridttæller, så bør du gå med dem på kroppen hele dagen. Du kan nemt have din skridttæller i en lomme eller i kanten af dine bukser. Hvis du har et ur med en skridttæller i, giver det sig selv, at det naturligvis bare skal sidde omkring håndledet. Et andet godt råd, som du med fordel kan følge, er at bære skridttællere så tæt på benene, som muligt. På den måde vil du nemlig sikre dig, at du får den mest præcise data. Hvis der er noget du er i tvivl om, så kan du altid læse dig frem i den manual som med garanti følger med. 

Derfor skal du dyrke motion, når du bliver ældre 

Som tidligere nævnt er der ingen tvivl om, at kroppen bliver mere skrøbelig, når du bliver ældre. Derudover vil du også med tiden tabe mere og mere muskelmasse. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at holde alle muskler og led i bevægelse. Uanset hvilke skavanker eller skader du end må have, så er motion altid en god idé. Du kan tænke på det som en atlet. Atleter skal også træne, for at kunne præstere bedre. Det samme gælder for dig, for de bevægelser du ikke holder vedlige, vil svækkes meget hurtigere, end dem som du vedligeholder og træner. Det kan altså ikke understreges nok, hvor vigtigt det er, at du holder dig i gang, så du ikke mister for meget muskelmasse, for det vil svække dig. Derudover udsendes der endorfiner i kroppen, når du træner som gør, at du bliver gladere og mere tilpas i din hverdag. 

Vælg mellem flere modeller 

Der findes rigtig mange forskellige modeller på markedet, som du kan vælge imellem. Når du skal vælge en skridttæller, handler det i høj grad om, at du overvejer dine egne behov. Her er en liste over forskellige funktioner, som du med fordel kan overveje: 

  • Designet er naturligvis vigtigt, når du skal vælge din skridttæller. Hvis du får en grim skridttæller, vil du måske ikke bruge den så meget 
  • Det bør være nemt for dig at læse de informationer, som du skal have på skærmen. Derfor kan du overveje, om det skal være en skridttæller med særlig stor skrift, eller en der kan lyse i mørket
  • En skridttæller skal du som udgangspunkt bruge hver dag. Derfor er det vigtigt, at du vælger en model, hvor batterilevetiden passer til dit behov. 

Du kan læse og nogle af de udvalgte modeller herunder. 

Omron Walking Style IVOmron Walking Style IV: Den første skridttæller, som kan være din næste bedste ven, når det kommer til motion, er modellen Walking Style IV fra Omron. Det er den nyeste skridttæller fra brandet, som har en lang række produkter at tilbyde. Omron har masser erfaring med sig, hvorfor de kan fremstille en sådan skridttæller, som både gør brug af erfaringen, men som også er udstyret med moderne teknologi. Du kan bruge denne skridttæller i lommen, så den ikke generer dig i buksekanten, hvis du ønsker det. Denne model har flere funktioner såsom en uges hukommelse, kalorietæller, automatisk nulstilling, den kan beregne distancer og naturligvis beregne det antal skridt, du går om dagen. Den er super nem og hurtigt at indstille, så du hurtigt kan komme i gang med at bruge den. 

Forhandler Pris Totalpris Læs mere
249,00 249,00 Læs mere
299,00 299,00 Læs mere
419,00 419,00 Læs mere
442,00 442,00 Læs mere

Omron Walking Style One

Omron Walking Style One: Den næste skridttæller, som er værd at bemærke, er Walking Style One fra samme mærke som ovenstående. Omron er det super anerkendt navn indenfor skridttællere, og denne model har vundet flere priser. Det her er en model som er god til dig, hvis du ikke har brug for alt for mange indstillinger og funktioner. Omron Walking Style One tilbyder nemlig kun de mest nødvendige funktioner, hvorfor den er super nem at betjene. De funktioner den tilbyder, er fx automatisk nulstilling ved midnat, præcise målinger, kan beregne distancen og tæller selvfølgelig også det antal af skridt, som du har gået. 

Dette er blot for forslag til skridttællere, som du kan få gavn af at bruge. Det er dog vigtigt at huske på, at du ska finde den skridttæller, som giver dig mest motivation til at træne og bevæge dig. 

Forhandler Pris Totalpris Læs mere
199,00 199,00 Læs mere
335,00 335,00 Læs mere
341,00 341,00 Læs mere

Find motivation til træning når du bliver ældre 

Det kan være, at du nu har investeret i en god skridttæller, som kan motivere dig. Derfor kommer der her en liste med gode råd, du kan bruge, så du kan komme i gang med din træning. 

  • Du skal sætte dig realistiske mål i starten. Det kan være en god idé at tage ét skridt ad gangen. Det behøver kun at være et lille skridt, men hvis du kan se, at du rykker dig hver dag, så vil det være en motivation for at træne mere. Det kan din skridttæller hjælpe dig med at holde styr på. 
  • Du kan med fordel blive en del af et fællesskab. Hvis du er gået på pension, så kender du helt sikkert andre, som enten bor på din vej, i samme by eller som du nemt kan køre hen til, som du kan gå en tur med. På den måde kan der også komme hyggeligt og socialt samvær ud af at dyrke motion. Det bliver også lettere at komme afsted, når du ved, at du har en aftale, som du skal overholde.
  • Hvis du tænker på, hvor vigtig motion er for din krop og for, at du kan leve et godt langt liv, så bør det også være med til at motivere dig. 

Så meget får du ud af at gå 

De fleste mennesker har glæde af deres skridttæller, når de går ture eller når de bare bevæger sig hverdagens praktiske gøremål. Der sker rigtig mange ting i kroppen, når du går, og derfor er det rigtig god og vigtig motion for dig. 

  • For det første vil hjernens funktion blive optimeret, fordi den får frisk luft og ny ilt. Du tænker nemlig mere klart, når du går og du bliver gladere. 
  • For det andet vil hjertet fungere bedre, og et vil blive stærkere. 
  • For det tredje kan du tabe dig, når du går. Du vil som udgangspunkt forbrænde fedt, fordi du bevæger dig i et lavere tempo. 
  • For det fjerde er det sundt for dine knogler at gå en tur. Studier har vist, at du nedsætter risikoen for at få knogleskørhed og svage knogler, hvis du går regelmæssigt. 
  • Det er ikke lige så belastende for din krop, når du går en tur, som hvis du fx løber. 

Læs også vores artikel om: Her er de 7 bedste blodtryksmålere til hjemmet

Læs også: Har jeg lavt blodtryk?

Se vores artikel om: Derfor får du grå stær

Læs også : Grøn udsigt: Er vi alle på vej til at blive klima-amerikanere med skridttæller

Læs også vores artikel om: Guide til din næste skridttæller

Se vores artikel om: De bedste cirkulationstrænere i test

Denne side er anmeldt af: Tilde V. Brandt 10/10