Vejen til et sundt seniorliv går gennem træning

Denne artikel indeholder annoncer. Læs mere her.

Er du lige nu gået på pension eller ved at gå pension, så er du også en del af den sundeste generation af seniorer nogensinde. En generation der kan komme til at leve rigtig længe og ikke bare længe, men leve godt længe.

Men det kræver at du holder dig i form og at du gør en indsats for det. Når vi bliver ældre bliver det sværere og sværere at gøre dette og derfor er det super vigtigt at sørge for at rutinerne er på plads og er en fast del af vores liv.

Styrketræning er vigtigt

Når vi bliver ældre mister vi muskelmasse og det er helt normalt, men det er også en udfordring. Det er nemlig meget vigtigt at have muskelmasse, ikke mindst fordi det gør os i stand til at være aktive i hverdagen længere og klare flere ting på egen hånd.

Der er også flere studier der viser at lave muskelmasse giver øget dødelighed blandt ældre, selv om dette nok kan være modsat, at sygdom naturligt gør man mister muskelmasse.

Men hvad vi ved med sikkerhed er at det bliver sværere og sværere at opbygge muskelmasse. Use it or lose it, som de siger i USA.

Hvis du ikke allerede styrketræner, så kom i gang nu, for i morgen er det sværere. Og det positive er at du som senior kan beholde faktisk meget muskelmasse, hvis først du har det. Man kan sagtens være senior og være stærk og sund.

Undgå skader med skånsom træning

Selv om det er vigtigt med styrketræning betyder det ikke at du skal storme ned i fitnesscenteret og begynde at dødløfte og squatte med løse vægte og vægtstang. Det kan du godt, hvis du har en personlig træner til at hjælpe dig, men der er også andre muligheder.

Du kan for eksempel prøve TRX eller andre typer øvelser med kropsvægt. Jeg er også fan af kettlebells, som også er skånsomme, hvis det gøres ordentligt.

Men det vigtigste er at du træner med det første formål at undgå skader. Forhåbentligt har du med alderen ikke så meget ego længere der kan lokke dig til at tage unødvendige chancer.

Så lav dine øvelser langsomt og med fuldt fokus på teknik.

Styrketræning er for alle, også for seniorer, men du skal få instruktion af nogen der ved hvad de gør. En personlig træner er pengene værd her.